Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014

'Εκθεση έργου "Καθαρισμός και αποκατάσταση οδοσήμανσης στην Άνδρο"



















Με εντολή ενός καλού Ανδριώτη, ο  Βαγγέλης Αραμπατζής καθάρισε και επισκεύασε όλες τις πινακίδες στους δρόμους της Άνδρου,το δύσκολο οδοιπορικό κράτησε δύο χρόνια και στο τέλος έγραψε και την έκθεσή του:  

"Το να ταξιδέψει κάποιος με μεταφορικό μέσο στο οδικό δίκτυο  της Άνδρου, το γεμάτο με απότομες στροφές, ανηφόρες και κατηφόρες που εμποδίζουν την ορατότητα,  κάθε άλλο παρά ασφαλές εγχείρημα είναι και εδώ έρχεται να βοηθήσει η οδοσήμανση.
 Η τοποθέτηση των σημάτων σε γενικές γραμμές  είναι σωστή. Όμως με το πέρασμα του χρόνου,οι πινακίδες καταστράφηκαν είτε  λόγω των καιρικών συνθηκών,  είτε εξ αιτίας  κάποιων που επάνω τους τοποθέτησαν διαφημιστικά αυτοκόλλητα ή έγραψαν συνθήματα με σπρέυ ή ακόμα που έμαθαν σκοποβολή πάνω τους.


 Μια παλιά παροιμία λέει ότι η αμεριμνησία του άφρονα τον αφανίζει. Με ιδιωτική πρωτοβουλία κάποια καλοπροαίρετα μάτια διέκριναν την μεγάλη κοινωνική ανάγκη να επισκευαστούν, να επιδιορθωθούν και να επανέλθουν στην αρχική τους κατάσταση έτσι ώστε να είναι και πάλι ευδιάκριτα τα μηνύματα τους. 

 Μπορεί σαν ιδέα και σαν πρώτη σκέψη να φαινόταν κάτι εύκολο όμως στη  πράξη αποδείχτηκε  ένα κολοσσιαίο έργο με πάρα πολλές δυσκολίες. 
 Τα περισσότερα από τα σήματα αποτελούνταν από αυτοκόλλητες αντανακλαστικές μεμβράνες οι οποίες είναι ευαίσθητες στα διαθέσιμα υλικά καθαρισμού και η  αποκατάσταση τους απαιτούσε γνώσεις γραφικής τέχνης και πολύ υπομονή. 

 Πολλά από τα μεταλλικά τμήματα είχαν υποστεί ζημιά και απαιτούσαν νέα σίδερα στήριξης. Το παλιό μου ΙΧ, ένα ΝΙSSUN SUNNY εικοσιπενταετίας αποτέλεσε τον πιστό μου συνεργάτη, το κινητό μου συνεργείο με τα απαραίτητα εργαλεία όπως σκάλα, κλειδιά για τις βίδες χρώματα, πινέλα, πριόνι και άλλα πολλά απαραίτητα υλικά. Σε πολλές περιπτώσεις  χρειάστηκα και βοηθούς που τους είχα δίχως δεύτερη κουβέντα. 

 Έτσι με ενθουσιασμό και απόφαση ξεκίνησα την πρώτη μου μέρα από το σταυροδρόμι της Χώρας στην Αστυνομία με πρώτο στόχο μου  το κεντρικό δίκτυο Χώρα-Μπατσί-Γαύριο και Χώρα- Κόρθι –Σταυροπέδα.
Επίσης πάρα πολλά σήματα ήταν στραβωμένα και σπασμένα, τα οποία  ισιώθηκαν και αποκαταστάθηκαν. 

 Στην πορεία διακρίναμε μια πρόσθετη ανάγκη, τον καθαρισμό στους στύλους της Δ.Ε.Η . από διάφορα διαφημιστικά και όλες τις γνωστοποιήσεις μνημόσυνων-κηδειών, μουσικών και θεατρικών εκδηλώσεων κ.λ.π.

 Πολύ γρήγορα διακρίναμε ένα επόμενο πρόβλημα. Πολλά σήματα δεν φαίνονταν καθόλου λόγω της άγριας βλάστησης που τα κάλυπτε και που έπρεπε να κοπεί.
 Ταυτόχρονα σε πολλά σήματα της διαδρομής υπάρχουν επιτύμβιες μαρμάρινες επιγραφές που είχαν σβήσει τα σκαλιστά τους γράμματα (είχαν καταστεί δυσανάγνωστες). Έτσι απαιτούνταν να βαφτούν και να γυαλιστούν με τριβείο καθαρίζοντάς τες από πολλά επανειλημμένα ασπρίσματα με ασβέστη. 

  Το φωτογραφικό υλικό από όλη την επιχείρηση  περιλαμβάνει 1100 περίπου φωτογραφίες.
 και θα ήταν περισσότερες αν :
 1ον δεν έμενα από μπαταρία της φωτογραφικής μου μηχανής. 
2ον δεν ξέχναγα να  πάρω τη μηχανή  μαζί μου,
 3ον θυμόμουν πάντα  να τα φωτογραφίσω  καθώς με ενδιέφερε περισσότερο η αποκατάσταση της ζημιάς των σημάτων.


 Καθάρισα 165 κολόνες της Δ.Ε.Η. 
Έκοψα θάμνους που αν συγκεντρωθούν , υπολογίζω θα γεμίσουν δέκα φορτηγά μεσαίου μεγέθους.
 Συγκεντρώνοντας διάφορα σκουπίδια από τα σημεία που εργάστηκα, μετέφερα στην ανακύκλωση 65 σάκους με μπουκάλια νερού, κουτιά μπύρας κ.λ.π., διάφορα απορρίμματα καθώς και αυτά από τις κολόνες της Δ.Ε.Η. 

Καθάρισα, έβαψα και γυάλισα 63 μάρμαρα περιλαμβάνοντας και τις 6  δημόσιες βρύσες στην Χώρα Άνδρου. 
Επανατοποθέτησα πολύ δύσκολα 25 κολονάκια τσιμεντένια και πλαστικά (αναγνωριστικά πορείας ).
  286 διώροφα σήματα βρέθηκαν στραβωμένα και χρειάστηκε να τα ισιώσω, σφυρηλατώντας τα. Τα περισσότερα από αυτά διορθώθηκαν, πολύ δύσκολα βέβαια, με σκάλα.

Κατά την διάρκεια της επιχείρησης είχα και έννοια να αντιμετωπίζω και τις αντιδράσεις του κόσμου. Κάποιος περαστικός με αμάξι σταμάτησε, με παρατηρούσε αρκετή ώρα, με φωτογράφησε όταν βρισκόμουν επάνω σε μια πινακίδα, κρεμασμένος στα 3 μέτρα 
και μου φώναξε: "Α,Α,Α… ρε Βάγγο. Μόνο ένας ακροβάτης σαν εσένα μπορεί να τα κάνει αυτά."]

 Σε κάποιο σημείο έκοβα βάτους, που έκρυβαν κάποιο σήμα. Βγήκε κάποιος κύριος από ένα σπίτι απέναντι και είπε: "Μπράβο, για στα χέρια σου. Δυο τρακαρίσματα έχουν γίνει εδώ, γιατί οι οδηγοί δεν είδαν την ύπαρξη της πινακίδας." Πάρα πολλά αυτοκίνητα διερχόμενα κορνάριζαν επίμονα και χαιρετούσαν σαν ένδειξη επιβράβευσης.
 Είναι αλήθεια ότι όποτε χρειαζόταν να κόψω κάποια λίγα κλαδιά θάμνων, ελευθερώνοντας την ορατότητα ενός σήματος, δεν ένιωθα και τόσο καλά. ¨όμως έπρεπε να το κάνω και επέλεγα πάντα το λιγότερο δυνατό κόψιμο. 

Στο Κόρθι πιο έξω, στα Αϊπάτια, όταν καθάριζα κάποια μάρμαρα έτυχε κάποια κυρία, που ήταν του Δήμου να με ρωτήσει σχετικά με το έργο μου, της εξήγησα και χάρηκε πολύ. 
 Στην Καπαριά αρκετοί κάτοικοι εξέφρασαν ικανοποίηση και ευχαριστίες για το ότι ανανεώθηκαν τα μνημεία της πλατείας τους, βάφοντας και ανανεώνοντάς τα. Σε κάποιο κατάστημα με κέρασαν ρακόμελο και γλυκό ευχαριστώντας με για τις υπηρεσίες μου. 
 Ένα συνεργείο αυτοκινήτων μου έκανε δώρο ένα μεταχειρισμένο ελαστικό για την ρεζέρβα του Ι.Χ. μου, που είχε κλατάρει, και την εργασία του, για τις υπηρεσίες μου στην οδοσήμανση.

 Στην Κατάκοιλο έλαβα ωραία σχόλια και ευχαριστίες για το ότι , ενώ έγινε καθαρισμός στις κολόνες της ΔΕΗ, έγινε διάκριση σε τοιχοκολλήσεις ή αφίσες που είναι ισχύουσες, αλλά και για την καλλιτεχνική διόρθωση των σημάτων της περιοχής τους. Σε μια στραβωμένη πινακίδα στην Κουμανή, στην στροφή για Μένητες, έκοψα τις βίδες και την πήρα αγκαλιά για να την μεταφέρω στον χώρο μου, στην Μεσσαριά και να την επισκευάσω. Την στιγμή που την έβαζα στο Ι.Χ. μου παρουσιάστηκε το περιπολικό της Αστυνομίας.
 " Γεια σου φίλε" είπε ο οδηγός,"τι γίνεσαι;" "καλά"του απάντησα. "Που το πας αυτό;" και του λέω χαμογελώντας: "Να κρίση έχουμε, πάω να το πουλήσω να πάρω κανένα χαρτζιλίκι. "Ε,ε,ε." μου λέει. Εγώ δεν κρατήθηκα και έβαλα τα γέλια εξηγώντας του ότι την πήγαινα για φτιάξιμο. Με χαιρέτησε χαμογελαστά και ευγενικά και έφυγε.

Με ικανοποίηση άκουσα από τυχαίους ανθρώπους στην αγορά να μιλούν για την προσπάθειά μας και την εμφανή βελτίωση της κατάστασης της οδοσήμανσης. Όλα αυτά είχαν και τα απρόοπτα τους .Δυο φορές ο δυνατός αέρας παρέσυρε την αλουμινένια σκάλα μια ενώ ήμουν κοντά σκυμμένος στο πορτ μπαγκαζ και στα εργαλεία μου, μου την έφερε στο κεφάλι ματώνοντας με. 

Άλλη μία φορά στο Συνετί ενώ ανέβηκα στην σκάλα που την είχα ακουμπήσει στο σώμα ,γλίστρησε και με έριξε κάτω από τα 2,5 μέτρα ύψος. Εκείνη την ώρα πέρασε ένα διερχόμενο αυτοκίνητο. Ο οδηγός σταμάτησε και με ρώτησε αν είχα ανάγκη βοήθειας εγώ ξετίναξα τα ρούχα μου και με χαμόγελο τον ευχαρίστησα βεβαιώνοντας τον ότι δεν είχα πάθει τίποτα.
 Δίπλα από ένα σήμα στο Μπατσί, όπως  έκοβα ένα αγκαθωτό θάμνο, σκυμμένος κάτω από τα κλαδιά του πέφτοντας αυτό έπεσε από πάνω μου. Πολλά από τα αγκάθια του με κάρφωσαν στο κεφάλι και αλλού. Αυτό ήταν άλλο ένα ατυχές συμβάν.



 Στο Μπατσί στην παλιά πιάτσα των ταξί, κάτω στην προκυμαία ενώ έβαφα ένα σήμα με κόκκινο χρώμα, φύσηξε ένας δυνατός άνεμος ξαφνικά. Έριξε το μικρό κουτί με την μπογιά κάνοντας την σκάλα τα ρούχα μου και το πεζοδρόμιο χαλιά. Σε κάποιο σημείο ενός δρόμου στην Μεσαριά υπήρχε συρματόπλεγμα κατά μήκος του δρόμου. Μέσα από το φράχτη υπήρχαν τα κλαδιά ενός θάμνου πυκνού, χωρίς φυλλωσιά. Διέκρινα ανάμεσα στα κλαδιά ένα μικρό κατσικάκι περίπου 1 έτους . σταμάτησα ,έβγαλα την σκάλα μου από το αμάξι ,πέρασα το ψηλό φράχτη και διαπίστωσα ότι το ζώο είχε και τα 4 πόδια δεμένα με παστουρες-σχοινιά. τα σκοινιά είχαν μπλέξει στις ρίζες του θάμνου και το ζώο ήταν παγιδευμένο έτοιμο να πεθάνει. Έκοψα τα σκοινιά με τον σουγιά μου και απελευθέρωσα το ζώο. Αυτό πήγε παρά πέρα στο κοπάδι του και εγώ έφυγα χαρούμενος γιατί είχα κάνει κάτι καλό. 

 Ένα μήνυμα προς κάθε κατεύθυνση με πολλούς αποδέκτες:
Μετά από τόσες δυσκολίες, κόπο, κόστος,  και πόνο,
ας δείξουμε τον πολιτισμό μας και την εκτίμηση μας στις θυσίες άλλων για την διατήρηση αυτού του πολύ σπουδαίου αγαθού. 
  Παρακαλώ τους αγαπητούς φίλους, να αποφεύγουν την χρήση των σημάτων οδοσήμανσης για τοποθέτηση αυτοκόλλητων διαφημίσεων για διαφόρους λόγους .

  Όσο για τους συμπαθείς μας φιλάθλους ,τι να πούμε εδώ που ο ενθουσιασμός δεν έχει ούτε έλεγχο ούτε όρια, ας επιλέξουν με άλλους τόπους και τρόπους να εκδηλώνουν τον ενθουσιασμό  και την υποστήριξη της ομάδας τους.
Τι να πούμε και για τους δυνατούς ασκούμενους κυνηγούς μας . πιστεύω πρέπει να είναι έτοιμοι γνωρίζοντας σκοποβολή πριν βγουν για κυνήγι. Το λέω αυτό γιατί διαπίστωσα ότι μερικοί προσπαθούν να μάθουν σκοποβολή πριν συναντήσουν το λιοντάρι. 

Επειδή με κούρασε παρά πολύ αυτός ο καθαρισμός από αφίσες διαφήμισης πάσης φύσεως ,από καραγκιόζη θέατρα μουσικές εκδηλώσεις ,επαγγελματικές διαφημίσεις μπουζούκια και βιολιά μέχρι μνημόσυνα κτλ, δεν θέλω να μιλήσω αρνητικά γιατί όλα αυτά είναι και αποτελούν βασικό στοιχειό της κοινωνίας μας, αλλά εφόσον ζητείται αδεία για τέτοιες εκδηλώσεις να απαιτηθεί μια λογική εγγύηση από τις αρχές προς τους ενδιαφερομένους ώστε τελειώνοντας την εκδήλωση να απομακρύνουν τις αφίσες οι ίδιοι και μόνο τότε να μπορούν να πάρουν πίσω την εγγύηση διαφορετικά η εγγύηση θα χάνεται και με αυτή να πληρώνει ο δήμος την απομάκρυνση των τοιχοκολλημένων αφισών.
 Αν λειτουργούσε κάτι τέτοιο το νησί μας θα είχε άλλο πρόσωπο δεν νομίζετε; "


4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΑΦΤΩ πρεπη ολλη μας να το παρόμε ος ΠΑΡΑΔΙΓΜΑ .Ο ΒΑΓΓΕΛΗΣ με μεγαλο μεράκι .τελιοσε ενα εργω που τα πιο πολλα προξενισαμε εμείς Αλλα δεν ουτε πιάσαμε ενα πριόνι να κοψομε αφτο το κλαδί που έκρινε την πινακίδα που ηταν έξω απο το σπιτι Πως αλλάξαμε τα παλια χρονια καθαρίζαμε τα γύρο μας Τορα Τα χαντάκια εχουν διο μετρα Χόρτα. μας εχουν φοβίσει με τους οικολόγους μην ΚΟΨΗΣ ΑΦΤΩ μην ΚΟΨΗΣ εκεινο.ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΡΑΔΕΧΤΟΥΜΕ ΠΩΣ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΑ ΣΠΙΤΙΑ ΜΑΣ ΒΡΟΜΙΑΡΙΔΕΣ. ΕΝΑ ΜΕΓΑΛΟ ΕΦΧΑΡΙΣΤΟ ΣΤΩΝ ΒΑΓΓΕΛΗ .ΜΑΛΟΝ ΤΟ ΕΧΕΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ. ΘΖ ny

Konstantinos Stratis είπε...

Άνθρωποι οπως ο Βαγγέλης Αραμπατζής τον οποίον γνωρίζω καλά εξ αιτίας του συμπεθεριού του με τον αδελφό μου, είναι οι αφανείς σκαπανείς του πολιτισμού μας.
Του δίνω τα συγχαρητήρια μου γιατί η δουλειά αυτή που έκανε με επιτυχία απαιτεί πολύ μεγάλη υπομονή, επιδεξιότητα, μεράκι και καλλιτεχνικές γνώσεις.
Επίσης στέλνω από εδώ τις ευχαριστίες μου και τα συγχαρητήριά μου στον οικονομικό χορηγό τον οποίον δεν γνωρίζω, αλλά θα ήθελα να τον γνωρίσω προσψπικά για να του τα πω και προφορικά.

Konstantinos Stratis είπε...

Άνθρωποι οπως ο Βαγγέλης Αραμπατζής τον οποίον γνωρίζω καλά εξ αιτίας του συμπεθεριού του με τον αδελφό μου, είναι οι αφανείς σκαπανείς του πολιτισμού μας.
Του δίνω τα συγχαρητήρια μου γιατί η δουλειά αυτή που έκανε με επιτυχία απαιτεί πολύ μεγάλη υπομονή, επιδεξιότητα, μεράκι και καλλιτεχνικές γνώσεις.
Επίσης στέλνω από εδώ τις ευχαριστίες μου και τα συγχαρητήριά μου στον οικονομικό χορηγό τον οποίον δεν γνωρίζω, αλλά θα ήθελα να τον γνωρίσω προσψπικά για να του τα πω και προφορικά.

Ανώνυμος είπε...

τιποτε αλλο μονο συγχαρητηρια και σε αυτον που χρηματοδοτησε και σε αυτον που εκανε το εργο !! το παραδειγμα σας μονο προς μιμηση !!τιποτε αλλο , τα πολλα λογια ειναι φτωχια !!!!